Παρασκευή 5 Ιουνίου 2015

ΚΙΝΗΤΟ ΚΥΚΛΙΚΟ ΑΡΜΕΚΤΗΡΙΟ ΑΙΓΟΠΡΟΒΑΤΩΝ: ΓΙΑ ΝΑ ΜΗ ΜΕΝΟΥΝ ΑΒΟΣΚΗΤΑ ΤΑ ΒΟΥΝΑ ΜΑΣ KAI ΧΩΡΙΣ ΠΡΩΤΟΓΕΝΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Είναι γεγονός ότι  σαν χώρα εισάγουμε  κρέας και γάλα και μαλλί , ενώ τις τελευταίες  5 τουλάχιστον 10ετίες τα βουνά μας παραμένουν κυριολεκτικά αβόσκητα, ενώ έτρεφαν εκατομμύρια αιγοπρόβατα, μόνο δε στα  5 όρη  της Δυτικής Μακεδονίας ( Βόρας, Βαρνούς, Βέρνον, Βέρμιον, Γράμμος) πολύ πάνω από  1 εκατομμύριο αιγοπρόβατα.
                    Χιλιάδες τετραγωνικά χιλιόμετρα βουνίσιων χορτολιβαδικών εκτάσεων στις ελληνικές βουνοκορφές,  κι απίστευτα μεγάλος  όγκος ( εκατομμύρια τόνων  στην κυριολεξία ) χόρτου βοσκής (πρώτη ύλη και  άριστη ζωοτροφή κτηνοτροφικής παραγωγής )  ξεραίνεται και ανακυκλώνεται  μόνο του κι αβόσκητο στα ορεινά λιβάδια και τη θέση του σιγά σιγά παίρνουν  τα  αγκαθοπουρνάρια, την ώρα που η ελληνική κτηνοτροφία φθίνει συνεχώς, με φυσικό επακόλουθο τις άμεσες αρνητικές επιπτώσεις στα ευρύτερα μακροοικονομικά μεγέθη της χώρας μας, σε  εποχές μάλιστα  ευρύτερης και πολυποίκιλλης κοινωνικής και οικονομικής  κρίσης , που τείνει να εξελιχθεί δυστυχώς  και σε εθνικών διαστάσεων κρίση!




    Το γεγονός έχει και λοιπές αρνητικές  επιπτώσεις  στο ορεινό φυσικό περιβάλλον, αφού χάνονται τα ορεινά μονοπάτια, μειώνεται ο ζωτικός χώρος( δεν μπορούν να μπουν στο αβόσκητο δάσος) τα κερασφόρα ζώα, όπως ελάφια, ζαρκάδια κλπ, υπάρχει αυξημένος ο κίνδυνος υφέρπουσας πυρκαγιάς εδάφους και γενικά  ανατρέπεται η ισορροπία της φύσης, που υπήρχε  από πολλές χιλιάδες χρόνια προ Χριστού!
   Οι  λύκοι-αρκούδες   οριοθετούν με τα ούρα τους  τα παλιά βοσκοτόπια  και δε γνωρίζουν πια ούτε τον τσομπάνο, ούτε τον ελληνικό ποιμενικό, με αποτέλεσμα να κάνουν γεύμα τους τα κυνηγόσκυλα σήμερα(υπάρχει σχετική διαμαρτυρία των κυνηγών στην περιοχή Φλώρινας ) , αύριο  ίσως τους ίδιους του κυνηγούς;
  Κι αν όχι, χωρίς κοπάδια και πρωτογενή παραγωγή στη χώρα μας, μήπως όλους κατά τη γνωστή ποιμενική φράση  «λύκος δε θα μας φάει» ;   Λέτε να μας αφήκει;


      Κατανοητό είναι το γεγονός της αλλαγής στα ευρύτερα κοινωνικά status , ειδικά από το 1950 και μετά, όταν βγήκε  το μαλλί  από την ένδυση  και την ζωή μας και μπήκαν τα έρμα τα συνθετικά και τα βαμβακερά, μαζί με τις αστικές ασθένειες που τα συνοδεύουν, με αποτέλεσμα να φθίνει δραματικά η ελληνική κτηνοτροφία και να αλλάξει  ρότα και δομή η ελληνική οικονομία, με τις γνωστές αρνητικές επιπτώσεις σε αυτή. Βεβαίως, το μαλλί προβάτου σήμερα έχει και άλλες χρήσεις!

                                    ΜΟΝΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΜΑΛΛΙ ΠΡΟΒΑΤΟΥ: ΤΟ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΜΑΣ, ΩΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ NEAΣ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗΣ OIKONOMIKHΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

         Από την άλλη , οι  ορεινοί ποιμένες και οι απόγονοί τους μαζεύτηκαν στα πεδινά  χειμαδιά, αναπολώντας τα περασμένα μεγαλεία, μέσα από το, θετικότατο  βεβαίως, πρίσμα διατήρησης της παράδοσης !
         Τίποτα  όμως δεν υποκαθιστά ούτε μια ανάσα ορεινού αέρα, ούτε «μια σταγόνα» μαϊσιου βουνίσου  γάλακτος, που φτιάχνει το γνωστό, επικής γεύσης, ελληνικό ορεινό τυρί, από θυμάρι, τσαϊ, μέντα, ρίγανη, βίκο, φτέρη, λάπατο κλπ !!!

   Είναι τεράστια αλήθεια ότι  και η παράδοση  μπορεί να επιζήσει μέσα από πραγματική παραδοσιακή οικονομία και αντίστροφα η οικονομία κι η χώρα μπορεί να ζήσει μέσα από επιβίωση μιας ζωντανής οικονομικά και συνεχώς προσοδοφόρου ποιμενικής παράδοσης, που συνεχώς να αναγεννιέται !!!
     Το αύριο να αποτελεί συνέχεια κάθε  διαχρονικής ταυτότητας, είναι το ζητούμενο για όλους τους λαούς, που έρχονται από μακριά και θέλουν να πάνε και μακριά!
    Τι Σκωτσέζοι  θα είναι αύριο χωρίς ουίσκυ, τι Γάλλοι χωρίς κρασί, τι σοϊ Ελληνες χωρίς  τυρί φέτα;

      Μπορεί, συνεπώς , να γίνεται  κατανοητή, αποδεκτή, παραδεκτή ή ανεκτή καμία κοινωνική και οικονομική  απραξία πλέον, με μόνες  αιτιάσεις 5 χορούς και 15 τραγούδια μιας παράδοσης και της καλύτερης ακόμα στη γη, τη στιγμή που η πατρίδα μας σήμερα έχει τόση ανάγκη κι από άλλα;
  Επιβάλλεται συνεπώς η  αλλαγή και αντιστροφή πορείας, όχι με την επιστροφή στο χθές  αλλά  με  αυριανή  οικονομική επιβίωση της χώρας μας και της ελληνικής κτηνοτροφίας, θεμιτά  θετικά και δημιουργικά.
  Και μάλιστα  με μπροστάρηδες τους ίδιους τους απόγονους των ορεινών ελλήνων ποιμένων!!!

  Κυρίως για  το αυξημένο μερτικό  του εθνικού ρεφενέ  στην εθνική ευθύνη, να επιζήσει  και να μεγαλουργήσει η ελληνική κτηνοτροφία και παράδοση των ελληνικών γαλακτοκομικών και  γενικότερα  των πρωτογενών προϊόντων, στον ίδιο τον τόπο που μεγαλούργησαν όλες  οι ελληνικές παραδόσεις κι η ελληνική οικονομία :  το ευλογημένο ελληνικό βουνό , με τους  ορεινούς επαναστάτες και παραγωγούς ποιμένες του.
    Με  σύγχρονο όμως τρόπο και με σύγχρονα εργαλεία, που να πολλαπλασιάζουν  τα πλούσια οφέλη, μειώνοντας  ταυτόχρονα, κόστος, ταχύτητα, ευκολία, αυξάνοντας  το εύρος  της παραγωγής και των αγορών.
  Σαν πως ωρέ;  Θα ρώταγε  ένας  σεβάσμιος μπάρμπας, που γεννήθηκε σε ορεινό κονάκι  και πρόλαβε  την «παλιακιά»   ποιμενική ζωή!  Να πως:

   Αφού  5-6 μήνες ( από αρχές ή μέσα Μαϊου μέχρι  αρχές ή μέσα  Οκτωβρίου) το ελληνικό βουνό δίνει  δωρεάν  χορτάρι  και είναι πολύ εύκολη  η φορτηγική πρόσβαση σήμερα εκεί ( ακόμα και σε  σταυλισμένου τύπου  αιγοπροβάτων , που γεννάνε  2 φορές το χρόνο, κι από 2 και πάνω την φορά και βγάζουν και 5 - 6 κιλά γάλα ημερησίως ), είναι εφικτή  η εγκατάσταση  των ποιμνίων  σε ( ελαφρώς  φραγμένες ή οριοθετημένες ) ενοικιαζόμενες  χορτολιβαδικές ορεινές εκτάσεις  των βουνών μας, στα ίδια παλιά βοσκοτόπια , με λυόμενες-μεταφερόμενες ( φορτηγικά πλεόν) εγκαταστάσεις.
    Σημειωτέον, τουριστικά επισκέψιμες εγκαταστάσεις, να πουλάνε το τυρί επιτόπου και να έχει και εγκαταστάσεις  διαμονής-εστίασης-αναψυχής κοντά, κι όσα ανταμώματα και κλαρίνα –κονάκια τραβάει η ψυχή του επισκέπτη, πολύ περισσότερο του παραδοσιακού επισκέπτη!


     Το πιο  κύριο και καθοριστικό ποιμενικό σημερινό εργαλείο είναι  ένα σύγχρονο  κινητό κυκλικό  αρμεκτήριο, που  να κινείται κυκλικά  με  την κινητική της εισόδου-εξόδου των αιγοπροβάτων, τα δε  θήλαστρα  να δουλεύουν  με  ρεύμα  κινητής γεννήτριας, από το ίδιο το φορτηγό μεταφοράς του ή ένα κατάλληλο συρόμενο. Οι μετατροπές είναι μηχανικά εξόχως εύκολες!
     Να σημειωθεί ότι  προτείνονται  παράλληλα οι κατάλληλες αλλαγές στον τύπο αυτό του κυκλικού αρμεχτηρίου, ώστε να γίνεται επωχούμενο σε  κατάλληλη κινούμενη πλατφόρμα(πτυσσόμενες προς τα πάνω ή έξω οι καμπίνες αρμέγματος ζώων), ώστε να μπορεί  να μετακινείται, να ανοίγει και να κλείνει, κατά το δοκούν, ώστε να  μένει  «κοτσαρισμένο» στην κινητή αρμεκτική πλατφόρμα του!
  Το κυκλικό αρμεκτήριο  είναι το μόνο είδος που θέλει τα λιγότερα χέρια, ενώ είναι απίστευτα πιο γρήγορο και πιο παραγωγικό!

  Στο παρακάτω βίντεο φαίνεται  η λειτουργία  ενός κοινού  κυκλικού αρμεκτηρίου, σταθερής τοποθέτησης σε σταυλική εγκατάσταση:


  H  καινοτομία(όσο και παγκόσμια πρωτοτυπία) στην υπόθεση βρίσκεται στην κατάλληλη για την περίπτωση κινητή μορφή του παραπάνω κυκλικού αρμεκτηρίου, ώστε ακόμα και το πιο  «βαρύ»  σταυλισμένο ποίμνιο(όπου και να έχει την σταθερή  εγκατάσταση-χειμαδιά) να είναι σε θέση να  ανεβεί και να βοσκήσει( σε φραγμένους ή περιορισμένους έστω χώρους)  στα όποια ψηλά βουνά επιλέξει , με το πιο πλούσιο βιολογικό  χορτάρι, μηδενικού (ή σημαντικά μικρότερου) κόστους 5-6 μήνες το καλοκαίρι, χωρίς την παραδοσιακή  στρούγκα, παρά μόνο με κυκλικό αρμεκτήριο και κατευθείαν το γάλα στις παγολεκάνες, κι από εκεί όπου κι όπως επιλεγεί, σε  2-3 ώρες το πολύ !
   Μπορεί να έχει ο σύγχρονος ποιμήν  μεγάλη μονάδα πχ:  στη Θεσσαλία και  να ανεβάζει  το ποίμνιό του  στα βουνά της Δυτικής Μακεδονίας , πλην όμως  με υπερσύγχρονους σημερινούς τρόπους, όπως ο  προτεινόμενος.
      Κανείς δεν αποκλείει και άλλου είδους κινητά αρμεκτήρια, για τον ίδιο παραπάνω σκοπό!

      Η πρόταση αφορά όλο το φάσμα της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στη χώρα, με κάθε καθετοποίηση παραγωγής και μεταποίηση(όλου του φάσματος )  ή  συμμετοχή -προσφορά κυκλικών  αρμεκτηρίων από τις γαλακτοβιομηχανίες στους παραγωγούς , με κάθε πρόσφορο μέσο και χρηματοδοτικό τρόπο, ενοικίαση, λήζιγκ , παροχή με συμφωνίες και με κάθε λοιπή δυνατότητα άντλησης κεφαλαίων!!
 




                                                  Κων/νος  Χ. Μπομπότας

                         Οικονομολόγος, Πρόεδρος Συλλόγου Σαρακατσαναίων Δυτικής Μακεδονίας


   ΥΓ : Η  πρόταση  αφορά  όλο το φάσμα καταγωγής  των συμπατριωτών μας !!!
           Kατατίθεται δε  ως  σαρακατσάνικης  έμπνευσης δημόσιο πόνημα ,που συνδυάζεται με θετική- οικονομολογική σκέψη , για κάθε  ανοιχτή κοινωνική ζύμωση, ενόψει  του πανελλήνιου  ανταμώματος  του  2015 στο  Περτούλι Τρικάλων και του επικείμενου  Επιστημονικού  Συνεδρίου  των Σαρακατσαναίων  το 2016  στη  Λαμία…Αν χρειαστεί παρέχονται και λοιπές σκέψεις!
            Οι Σαρακατσαναίοι (ορεινοί έλληνες κι  επαναστάτες ποιμένες) οφείλουν να είναι κοινωνικά και οικονομικά ανήσυχοι, επαναστάτες και  πρωτοπόροι στην εθνική προσπάθεια  αντιστροφής πορείας της χώρας μας και  ανοιχτοί σε κάθε  νέα κοινωνική-οικονομική σκέψη!!!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου